|
||||||||
|
Als onze rekening klopt, dan is het album “Afterburn: Folk At The Arena Level” de negentiende plaat in de lange muzikale carrière van de Amerikaanse folkzanger Michael Johnathon. Het songschrijven gaat deze 58-jarige muzikant uit Mousie, Kentucky wonderwel af en de nieuwe liedjes stromen als vloeiend water uit zijn mouwen. Vandaar dat de releases van zijn albums elkaar in sneltempo blijven opvolgen. Zo was er de cd “Legacy” in de zomer van 2020, gevolgd door “The Painter” over het leven van schilder Vincent van Gogh in de lente van 2021 en de bijna gelijktijdig uitgebrachte cd en boek “Woodsongs 4”. In december 2021 volgde dan ook nog het erg mooie album “Cosmic Banjo”. “Afterburn: Folk At The Arena Level” is dus het vijfde album in een tijdspanne van amper twee jaar en ook nu komen we opnieuw zwaar onder de indruk van de kwaliteit van de nummers die Michael Johnathon voor deze plaat heeft gecomponeerd. Op de binnenzijde van de cd-hoes schrijft hij dat folk de moeder is van alle muziek en de erfgenamen van de blues en de jazz in deze populaire muziekstijl heeft verenigd. De verhalende songteksten zijn van primordiaal belang bij folkliedjes en ze proberen telkens opnieuw om bij de luisteraar herkenbare situaties uit hun eigen leven op te roepen. Hij draagt dit album op aan de vele radiopioniers die het hebben aangedurfd om altijd folkmuziek in hun programma’s te draaien. Het meest opmerkelijke aan de platen van Michael Johnathon is toch dat hij alle songs altijd zelf schrijft, heel vaak alle instrumenten zelf als multi-instrumentalist inspeelt en daarnaast ook nog eens tekent voor het arrangeren en producen van zijn albums. Voor deze plaat maakte Michael Johnathon een uitzondering op die regel door heel wat gastmuzikanten een bijdrage aan één of meerdere nummers te laten afleveren.Op de op bijgaande audiovideo’s te horen tracks “Techno-Folk” en het prachtige “The Dream” - twee van de elf nummers van deze plaat - werden de strijkers bijgedragen door Tony Migliore en de song “Shady Grove” is een folktraditional die niet door hem werd gecomponeerd. Heel speciaal is het nummer “The Dream” dat gaat over zijn gebed en zijn droom voor wereldvrede waarbij vier kinderkoren meezingen in het Engels, het Spaans, het Frans en het Russisch. Een veel actueler thema kan muziek dezer dagen echt niet hebben. Andere nummers op deze plaat die ons zeer konden bekoren zijn “Dreams Of Fire”, het door mandoline begeleide gebed “Benediction” voor een misschien niet bestaande god en “Young & Alone” waarin hij een hart onder riem wil steken van alle jonge mensen die angstig, onzeker en vaak heel eenzaam in deze complexe wereld staan. (valsam)
|